• Hier staan wij voor
  • Team
  • Algemene schooldocumenten
  • Ouderbetrokkenheid
  • Team opvang
  • Baby- en dreumesgroep
  • Peutergroep
  • Voor- en naschoolse opvang
  • Vakantieopvang
  • Opvangdocumenten
  • Team onderwijs
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen 24-25
  • Zorg
  • Onderwijsdocumenten
  • Onderbouw
  • Middenbouw
  • Bovenbouw
  • Contact
overzicht

Letterklankstad

ingevoerd op 12-09-2017

letterklankstad

Gepubliceerd: 12-09-2017

Van leren lezen… naar lerend lezen

De beginnend leesmethode LetterKlankStad pakt de oorsprong van lees uitval aan: de fonologische vaardigheden en het vlot en juist kunnen decoderen van woorden.

Lees uitval in Nederland
De basis van goed lezen ligt in groep 3 en 4. Vanaf groep 5 gaat het namelijk in de lessen niet meer om leren lezen, maar om lezend leren. Onderzoek wijst uit dat de oorzaak van de (voortgezet en begrijpend) leesproblemen vooral ligt op het gebied van expliciete instructie en de leesdeskundigheid van de leerkracht. In 40% van de kleutergroepen is daarbij onvoldoende aandacht voor zaken als fonologische vaardigheden. (Coster, 2001, Houtveen e.a., 2005; Vernooy, 2004).
Het menselijk brein wordt steeds visueler. Debet hieraan is onze beeld-maatschappij, waar internet een grote rol speelt. Ervaren leerkrachten zullen dit beamen: onze jeugd wordt visueler. De impact hiervan is dat jonge kinderen de overstap naar het talige, gestructureerde denken moeilijk vinden. Het leren lezen wordt liever holistisch opgepakt, waarbij het kijken naar details en het automatiseren van lesstof het liefst wordt overgeslagen. En met onze huidige toetsing op `snelheid` gaat dat vaak ongemerkt, lange tijd goed. Bewustwording en (h)erkenning hiervan is cruciaal om onnodige diagnoses en problemen te voorkomen.     

Herkennen
Snel lezen is niet automatisch goed lezen. Juist visuele kinderen gaan te snel over op het lexicale (vlotte) lezen en missen de basis van het decoderen/automatiseren. Niet alle docenten (her)kennen deze valkuil van het visuele brein, en ook reguliere toetsen laten dit niet altijd zien. Hierdoor ondervinden leerlingen pas in het latere leesonderwijs problemen. Juist bij de slimme, associatief, snel denkende leerlingen die effectief kunnen compenseren, blijft deze manier van lezen onopgemerkt. De noodzaak van automatiseren en analyse hebben ze in de beginfase (groep 3) niet gevoeld. De rapportcijfers waren toch goed?

Ervaring leert dat oudere leerlingen het woord deur prima kunnen lezen, maar bij de opdracht `Schrijf de eu eens op,` rustig de letters ui schrijven. Ze hebben dus wel het woord deur als geheel opgeslagen, maar hebben geen idee van de afzonderlijke lettertekens (grafemen). Woorden worden in zijn geheel geleerd. Zoals een meisje uit groep 8 verzuchtte: `In de brugklas ga ik Frans en Engels leren. Dat lukt me nooit. Ik heb al duizenden Nederlandse woorden in mijn hoofd zitten; daar kan echt niets meer bij!` Het was voor haar een openbaring dat je met de 26 letters van het alfabet alle Nederlandse woorden kunt maken. `Waarom heeft niemand dat tegen me gezegd?` riep ze verbaasd uit. Ook is er bij oudere leerlingen vaak geen focus op details, de volgorde van letters in een woord (straat/staart) en/of de letterkennis (ijs/eis – kouw/kauw).

Zie voor meer informatie: www.letterklankstad.nl 

Overig nieuws


24-02-2025 - Hoera, een voldoende!?
13-06-2024 - Ouderavond over vaccinaties bij infectieziekten
29-01-2024 - Inspectie van het Onderwijs brengt bezoek aan Blosse
22-09-2022 - 22 september: Dag van de Blosse professional
17-02-2022 - Maand van de privacy bij Blosse
20-12-2021 - Stichting Vrienden van de Vijfhoek ontvangt vette cheque van Blosse
15-12-2021 - Basisonderwijs en buitenschoolse opvang gesloten in week 51
01-12-2021 - Nieuw bij Blosse: opleiding medewerker kindcentrum
24-11-2021 - Vacature - onder/middenbouw - januari 2022
15-11-2021 - Schoen zetten
12-11-2021 - Maak van de kinderopvang een basisvoorziening
12-11-2021 - Uitnodiging jaarvergadering OV
11-11-2021 - Blosse neemt vakleerkrachten gymnastiek in vaste dienst
11-11-2021 - Vacature allround leerkracht De Regenboog (nieuwkomersschool)
08-11-2021 - Online bijeenkomst gamen
29-10-2021 - Remco Prast van start bij Blosse 
25-10-2021 - De oudervereniging (OV)
06-10-2021 - Opening Kinderboekenweek
21-09-2021 - Startpunt IPC - Onze plaats in de ruimte
15-09-2021 - Doorstuderen? Wat dacht je van HBO opleiding Pedagogisch Educatief Professional
03-09-2021 - Klassenouder stamgroep 7
24-08-2021 - De kop is eraf
23-08-2021 - Eerste schooldag!
23-08-2021 - Invallen bij Blosse?
08-07-2021 - Remco Prast nieuwe bestuurder voor Blosse
29-06-2021 - Medewerkers Blosse in actie voor een goede CAO Kinderopvang
28-06-2021 - Nieuwsbrief week 26
28-06-2021 - Versoepelingen
18-06-2021 - Felicitaties voor onze kweekvijverkandidaten schoolleider
17-06-2021 - Klaar voor een nieuwe wedstrijd?
09-06-2021 - De schoolfotograaf komt langs!

Laatste nieuws

Tagcloud


  • algemeen
  • blossenieuws
  • bovenbouw
  • dolfijnengroep
  • groep5
  • groep6
  • groep7
  • groep78
  • groep8
  • vlindergroep

Zoeken in nieuws


Zoek

Contact


  • Kindcentrum Sint Jan
  • Volleringweg 24
  • 1738 BT Waarland
  • info@sintjanwaarland.nl

T. 0226-421461

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Aangesloten bij


Blosse

 

Wij zitten hier


 

Onze nieuwsbrief ontvangen?


Geef je hier op:

Snel naar


Home


Over Ons

  • Hier staan wij voor
  • Zo werken wij
  • Team
  • Documenten
  • Ouderbetrokkenheid
  • Privacy in ons kindcentrum

Opvang

  • Team
  • Baby- en dreumesgroep
  • Peutergroep
  • Tussenschoolse opvang
  • Voor- en naschoolse opvang
  • Vakantieopvang
  • Documenten

 

 

   


Onderwijs

  • Team
  • Schooltijden
  • Schoolvakanties
    en vrije dagen
  • Zorg
  • Documenten

 Kennismaken

  • Contact

Ouderapp Ziber Kwieb


Nieuws


Agenda


Foto


 

Zoeken op de site


Copyright 2025 - Kindcentrum Sint Jan
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites