Groep 1 en 2[image;72;200|NL|noLink|nvt|] In groep 1 worden de leerlingen die in de loop van het jaar binnenstromen, gescreend en gesignaleerd door de leerkracht en de IB'er. Leerlingen waarvan wij denken dat ze meer uitdaging aan kunnen of meer uitdaging nodig hebben, krijgen in de groep extra aanbod. De leerkachten worden hierin ondersteund door de talentbegeleider. Ook gedurende het jaar worden de leerlingen in de gaten gehouden en waar nodig wordt extra aanbod gegeven. We letten hierbij vooral op de executieve functies* van een leerling. Executieve functiesHet extra aanbod voor de kinderen heeft als onderliggend doel het trainen van de executieve functies van de kinderen. U zult zich, bij het lezen van de executieve functies, realiseren dat daar op school - en waarschijnlijk ook thuis - al veel aan gewerkt wordt. Het belangrijkste verschil met andere activiteiten in de klas is dat de executieve functies nu het hoofddoel worden en dat de activiteiten dus geen doel op zich zijn, maar een hulpmiddel om deze functies te trainen.
* De elf executieve functies die ieder mens, in meer of mindere mate, bezit, zijn:
§ het jonge kind kan enige tijd wachten zonder de orde te verstoren. § een ouder kind kan de beslissing van een scheidsrechter accepteren zonder te morren.
§ het jonge kind kan aanwijzingen van twee stappen onthouden. § een ouder kind kan opdrachten van verschillende leerkrachten onthouden.
§ het jonge kind kan een teleurstelling in korte tijd verwerken. § een ouder kind weet hoe hij zijn zenuwen de baas moet zijn voor een toets.
§ het jonge kind heeft een concentratie van ongeveer tien minuten. § een ouder kind kan met korte pauzes twee uur aan zijn huiswerk werken.
§ het jonge kind kan na een gegeven aanwijzing aan de taak beginnen. § een ouder kind weet dat het niet tot het laatste moment moet wachten om met een opdracht te beginnen.
§ een jong kind kan, onder begeleiding, bedenken hoe hij een conflict moet oplossen. § een ouder kind kan een plan opstellen om een vakantiebaan te krijgen.
§ het jonge kind kan speelgoed op de juiste plaats opruimen, onthoudt waar hij spullen kan halen/opbergen. § een ouder kind kan zelf spullen voor een logeerweekend/sportwedstrijd klaarzoeken.
§ het jong kind kan een opdracht in een gegeven, realistische, tijd afmaken. § een ouder kind kan een schema opstellen om een deadline te halen.
§ een jong kind kan een taak volhouden en afmaken. § een ouder kind kan gedurende langere tijd sparen om iets belangrijks te kopen.
§ het jonge kind kan zich aanpassen aan veranderingen in de dagelijkse structuur. § een ouder kind accepteert alternatief als eerste keus niet meer mogelijk is.
§ het jonge kind kan zijn gedrag veranderen na feedback van een volwassene. § een ouder kind kan zijn eigen prestaties evalueren en deze verbeteren door anderen te observeren. |
Agenda |
Contact
T. 0226-421461
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij[image;964;230|NL|link;url;https://www.blosse.nl/pg-25185-7-57245/pagina/blosse_een_in_opvang_en_onderwijs.html|ext|Blosse]
| Wij zitten hier
Onze nieuwsbrief ontvangen?Geef je hier op: | Snel naarOver Ons Opvang
| Onderwijs Kennismaken
Zoeken op de site |