• Hier staan wij voor
  • Team
  • Algemene schooldocumenten
  • Ouderbetrokkenheid
  • Team opvang
  • Baby- en dreumesgroep
  • Peutergroep
  • Voor- en naschoolse opvang
  • Vakantieopvang
  • Opvangdocumenten
  • Team onderwijs
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen 24-25
  • Zorg
  • Onderwijsdocumenten
  • Onderbouw
  • Middenbouw
  • Bovenbouw
  • Contact

IPC

Groep 5 t/m 8

 

IPC

Informatie volgt.

 

Lesdoelen: (onder andere)

  • informatie opzoeken in boeken en op internet
  • informatie selecteren en ordenen
  • een pakkende titel maken
  • een aantrekkelijke en duidelijk inleiding schrijven
  • informatieve alinea's met een tussenkopje schrijven
  • een samenvattend slot schrijven
  • een veelzeggende afbeelding met onderschrift toevoegen
  • verschillende manieren van presenteren leren kennen en gebruiken
  • een eigen website maken
  • eigen creativiteit en inspiratie gebruiken
  • verantwoording dragen voor het proces en het product
  • het bijhouden van een logboek
  • samenwerken: afspraken maken, taken verdelen, overleggen

 

Studievaardigheden

Het opdoen van kennis is echter niet het enige doel. Een belangrijk doel dat behandeld wordt tijdens lessen is: de kinderen maken kennis met verschillende studievaardigheden en leren deze te gebruiken. Begrijpend lezen is hierbij belangrijk. Op het voortgezet onderwijs wordt veelvuldig een beroep gedaan op verschillende studievaardigheden. Voorbeelden van studievaardigheden die aan bod komen, zijn:

·         Het arceren van belangrijke stukken tekst

·         Het maken van een mindmap

·         Het maken van een samenvatting

·         Het maken van een opsomming

·         Het maken van aantekeningen 

 

Docu

De kinderen krijgen instructie over het maken van onder andere werkstukken, muurkranten en artikelen. Na de instructie beginnen zij op school met het maken van (bijvoorbeeld) de hierboven opgesomde producten. Regelmatig werken de kinderen thuis verder aan de producten. De kinderen zullen zo nu en dan hun voorlopige resultaat moeten inleveren. In de klas bekijken we dan wat er verbeterd kan worden en wat er juist al goed is. Na een periode van een aantal weken wordt het schriftelijke product ingeleverd en beoordeeld. Het 'docu-onderwerp' zal passen bij het IPC-thema.
 

Spreekbeurten/presentaties

Zo nu en dan zullen de kinderen een presentatie houden. Bijvoorbeeld over hetgeen ze geleerd hebben tijdens een IPC-thema.

Onderstaande documenten kunnen daarbij helpen. Let wel: de informatie is verouderd. Vooral het stappenplan is nog handig.

 

Klik hier voor de handige handleiding voor groep 6: Een spreekbeurt maken en houden. Dit boekje kun je ook van de leerkracht krijgen.

 


Klik hier voor de handige handleiding: Een presentatie maken en houden. Dit boekje kun je ook van de leerkracht krijgen.

 

 

Portfolio

Gedurende het hele schooljaar houden de kinderen vanaf groep 5 een portfolio bij. Het portfolio uit groep 5 wordt in groep6, 7 en 8 aangevuld. Per IPC-thema stoppen de kinderen één product waar ze trots op zijn in het portfolio. Daarnaast worden ook grotere schriftelijke producten toegevoegd. Denk hierbij aan werkstukken en artikelen. Alle beoordelingsformulieren worden ook in deze map gestopt. De portfolio-map staat op school en wordt gelijk met het rapport mee naar huis gegeven zodat u deze kunt inzien.

 

Algemeen

Bronvermelding/literatuuropgave

Bronnen zijn ‘dingen’ waar je informatie vandaan haalt. Voorbeelden zijn: boeken, tijdschriften, internetsites en personen.
 
In de literatuuropgave schrijf je welke bronnen je gebruikt hebt. De bronnen vermeld je op de volgende manier.

Maak een onderscheid in verschillende bronnen (voorbeeld: boeken, internetsites en personen).
Schrijf bij boeken de titel, de auteur (schrijver) en de uitgever op.
Schrijf bij internetsites het hele adres op en de dag waarop je de internetsite bezocht (geraadpleegd) hebt.
Schrijf bij personen de naam van de persoon en zijn of haar functie/beroep op.


Voorbeeld
Boeken
Titel: De politie
Auteur: Kim Nelissen
Uitgever: Wolters Noordhoff
  
Internetsites
www.politie.nl (geraadpleegd op 15 oktober 2014)
www.agenten.nu (geraadpleegd op 21 oktober 2014)
 
Personen
Floris Wolfs, rechercheur in Maastricht
Eva van Dongen, rechercheur in Maastricht


Tabellen en grafieken

Resultaten (van bijvoorbeeld een enquête) kun je in een tabel of grafiek zetten in Word.
 

Tabel invoegen: klik op tabel, invoegen, tabel en vul het aantal kolommen (links naar rechts) en rijen (boven naar onder) in.


Grafiek invoegen: klik op invoegen, afbeelding, grafiek en vul de gegevens in. De grafiek verandert automatisch als jij de gegevens in de tabel verandert. Wil je geen staafdiagram, maar een andere grafiek? Klik dan een klein stukje naast grafiek met je rechter muisknop. Klik op grafiektype en verander de grafiek bijvoorbeeld in een cirkeldiagram. Staat 'grafiektype' er niet tussen, probeer dan een aantal keer op een andere plaats te klikken en/of twee keer met de muisknop te klikken. Soms helpt dat... Succes.

Agenda

Kinderen 12:00 uit

11 juli 2025 - 12:00 uur

Nieuwe schooltijden 8.30-14.00 u vanaf 25 augustus 2025

25 augustus 2025

Contact


  • Kindcentrum Sint Jan
  • Volleringweg 24
  • 1738 BT Waarland
  • info@sintjanwaarland.nl

T. 0226-421461

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Aangesloten bij


Blosse

 

Wij zitten hier


 

Onze nieuwsbrief ontvangen?


Geef je hier op:

Snel naar


Home


Over Ons

  • Hier staan wij voor
  • Zo werken wij
  • Team
  • Documenten
  • Ouderbetrokkenheid
  • Privacy in ons kindcentrum

Opvang

  • Team
  • Baby- en dreumesgroep
  • Peutergroep
  • Tussenschoolse opvang
  • Voor- en naschoolse opvang
  • Vakantieopvang
  • Documenten

 

 

   


Onderwijs

  • Team
  • Schooltijden
  • Schoolvakanties
    en vrije dagen
  • Zorg
  • Documenten

 Kennismaken

  • Contact

Ouderapp Ziber Kwieb


Nieuws


Agenda


Foto


 

Zoeken op de site