Creatief in de bovenbouw!

ingevoerd op 22-09-2015

Lampionnen en vader- en moederdagcadeautjes in de bovenbouw

In het afgelopen schooljaar heeft u, als ouder, een tevredenheidsenquête ?ingevuld over allerlei onderwerpen die met de school te maken hebben.

Uit de enquête blijkt de vader- en moederdagcadeautjes niet altijd gewaardeerd worden. De één ziet liever iets dat vanuit het kind zelf komt, de ander vindt dit dan weer een prul. Dit geldt ook voor de lampionnen.

Als team ervaren wij het maken van lampionnen, vader- en moederdagcadeautjes vooral als productiewerk in de groepen. Vaak wordt er hulp van ouders ingeschakeld en dan nog is het keihard werken voor kinderen en leerkrachten om alles netjes en op tijd af te krijgen.

In de bovenbouw staat het knutselen één keer per week op het rooster en het maken van een lampion neemt op deze manier al snel drie tot vier weken in beslag.

Productiewerk doet  geen recht aan de creativiteit van de kinderen. Tijdens het werken met verschillende handvaardigheids- en tekentechnieken is het proces belangrijker dan het eindproduct. Als het proces en niet het product centraal staat komen de kinderen tot leren en wordt de creativiteit van kinderen verder ontwikkeld. 

Daarnaast horen wij geluiden vanuit de kinderen in de bovenbouw over Vader- en Moederdag als ”Ik koop liever iets”!

Dit alles heeft ons doen besluiten dat de groepen 5 t/m 8 geen lampionnen meer maken. Ook maken zij geen vader- en moederdagcadeau meer, zij zullen u zeker verrassen met een zelfgemaakt gedicht. 

De situatie in de onderbouw blijft ongewijzigd.

wordle-creativiteit1-e1336547281747 wordle-creativiteit1-e1336547281747