MR nieuws
Ook de MR is weer begonnen in het nieuwe schooljaar. Vanuit de oudergeleding zijn Roderick van der Geer (kinderen in groep 4 en 8) en Petra van der Gulik (kinderen in groep 3 en 7)gestart wat voor een nieuwe frisse blik zorgt binnen de MR. We hebben afscheid genomen van Rick Bruin en Kim Beemsterboer. Nogmaals bedankt voor jullie inzet binnen de MR! De andere MR-leden zijn dit jaar juf Ruda, Juf Hannie, Juf Karien en Annemarie Jaspers (kinderen in groep 5 en 7). Vanuit de directie waren nu juf Marion en juf Maruska aanwezig. Wanneer de nieuwe directie start, gaan we kijken hoe we dit verder gaan vormgeven. De MR is aanwezig geweest bij de jaarvergadering van de ouderverenging (OV). Zij hebben een advies gegeven over het verhogen van de ouderbijdrage. De MR kan zich vinden in dit advies en heeft hier instemming voor gegeven. Daarnaast ook de wens uitgesproken om komend schooljaar samen met directie, OC opvang, OV school en MR school samen te zitten om te kijken naar meer samenwerking. De MR laat jaarlijks de kascontrole van de TSO uitvoeren door twee ouders. Naar aanleiding van de vorige kascontrole zijn er afspraken op papier gezet. De MR zal een aantal ouders actief benaderen om de kascontrole voor dit jaar uit te voeren. Er is door juf Maruska uitleg gegeven over personele zaken en de ontwikkelingen op onderwijskundig gebied binnen het kindcentrum. We willen voor de volgende vergadering de uitslag van de enquête van voor de zomer verder bespreken met elkaar en vanuit de MR er een aantal punten uit halen om verder over in gesprek te gaan met directie. Mochten er ouders zijn die onderwerpen hebben die ze graag onder de aandacht willen brengen, horen wij dat natuurlijk graag. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Ruda via mr@sintjanwaarland.nl. Met vriendelijke groeten, Namens de MR, Annemarie Jaspers
Vorige week donderdag is de MR weer bijeengekomen.
We hebben onder andere het concept van de vakantieregeling doorgenomen voor volgend schooljaar. Blosse heeft overleg gehad met de voortgezet onderwijs scholen om de vakanties beter af te stemmen. Ten aanzien van de vakantieregeling heeft de MR een adviserende rol.
We zijn terugkomen op het gebruik van de gymzaal en de nieuw te bouwen sporthal. School is nog in overleg met de organisatie van de nieuw te bouwen sporthal om te kijken naar alternatieven.
De eerder genoemde ouderenquête is onlangs naar alle ouders verstuurd. De uitslagen van de ouderenquête zullen een volgende keer ook tijdens de MR vergadering besproken worden.
Er is door juf Maruska uitleg gegeven over personele zaken en de ontwikkelingen op onderwijskundig gebied binnen het kindcentrum.
Er is instemming gegeven over de begroting.
De volgende vergadering staat op maandag 6 mei.
Mochten er ouders zijn die onderwerpen hebben die ze graag onder de aandacht willen brengen, horen wij dat natuurlijk graag. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Ruda via mr@sintjanwaarland.nl. Met vriendelijke groeten, Namens de MR,
Annemarie Jaspers
Vorige week donderdag is de MR weer bijeengekomen.
De kascontrole van de tso is gedaan en besproken binnen de MR. De dag erna is de kascontrole ook met de coördinatoren van de tso besproken. “Overblijven met Edith” wordt door de ouders als positief ervaren.
Ander onderwerp wat tijdens de vergadering naar voren kwam is dat de informatie op de website niet meer up to date is. School is al langere tijd bezig met een nieuwe website maar die kan helaas nog niet in gebruik worden genomen. Advies is gegeven om oude informatie wel van de website te halen. Binnenkort zal in de nieuwsbrief naar ouders toe ook uitleg worden gegeven.
Het kindcentrum is druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe missie en visie. Maruska heeft hier uitleg over gegeven.
Ten slotte is er nog gesproken over de gymzaal en de nieuwe bouw van de sporthal. School kan een periode geen gebruik maken van de gymzaal. Het is belangrijk dat er wel een plek is voor school waar de gymles gegeven kan worden. School is in overleg met de organisatie van de nieuw te bouwen sporthal om te kijken naar alternatieven.
De volgende vergadering staat op donderdag 14 maart.
Mochten er ouders zijn die onderwerpen hebben die ze graag onder de aandacht willen brengen, horen wij dat natuurlijk graag. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Ruda via mr@sintjanwaarland.nl.
Met vriendelijke groeten, Namens de MR, Annemarie Jaspers
MR nieuws Vorige week maandag is de MR weer bijeengekomen.
Er is een terugkoppeling gegeven over wat besproken is binnen het team ten aanzien van het voedingsbeleid wat vorige keer op de agenda stond. Deze week wordt er op school gestart met het project schoolfruit.
Er zijn twee ouders gevonden die de kascontrole van de TSO gaan uitvoeren.
Juf Maruska heeft uitleg gegeven over de begroting van dit schooljaar en het meerjarenplan. Het schoolontwikkelingsplan van dit schooljaar is aan de MR leden verstuurd en besproken.
Binnenkort zal er vanuit school een algemene ouderenquête verstuurd worden aan alle ouders. Vanuit de MR is advies gegeven over mogelijke vragen die gesteld kunnen worden.
Er is ook een leerlingenraad actief op de Sint Jan. Binnenkort zullen zij ook weer bijeenkomen. Er zullen nieuwe leden uit groep 6 gezocht worden.
De volgende vergadering staat op donderdag 17 januari.
Mochten er ouders zijn die onderwerpen hebben die ze graag onder de aandacht willen brengen, horen wij dat natuurlijk graag. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Ruda via mr@sintjanwaarland.nl. Met vriendelijke groeten, Namens de MR, Annemarie Jaspers 2017-2018MR nieuws! Na de meivakantie is ook de MR weer fris begonnen met vergaderen en zijn er weer verschillende onderwerpen aan de orde gekomen. Gelijk is de vakantieregeling van volgend schooljaar besproken. De MR heeft haar advies uitgebracht en de vakantieregeling is nu definitief.
In verband met het vertrek van juf Alma kwam er plek voor de personeelsgeleding vrij binnen de MR. Gisteren mochten we juf Hannie verwelkomen binnen de MR. Juf Hannie heeft ervaring als ouder in de MR en gaat vanaf nu de personeelsgeleding versterken. In verband met het aflopen van het termijn zal ook juf Elske dit schooljaar stoppen met de MR. Juf Karien zal haar vervangen vanaf volgend schooljaar.
Het concept van de schoolgids is gisteren besproken. Een lid van de oudergeleding heeft de gids gelezen en feedback gegeven. De schoolgids zal nu definitief worden gemaakt zodat de MR bij de volgende vergadering instemming kan geven.
Voor de zomervakantie staat er nog één vergadering voor de MR gepland. Mocht u verder nog vragen hebben, kunt u ze altijd stellen aan de leden van de MR. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Ruda via mr@sintjanwaarland.nl. De MR is graag op de hoogte van hetgeen er onder de ouders leeft.
Met vriendelijke groeten, Namens de MR,
Annemarie Jaspers
Verschillende onderwerpen zijn weer aan bod gekomen tijdens de MR vergadering. Graag brengen wij u hiervan op de hoogte. Naar aanleiding van de laatste storm bereikte ons de vraag hoe de Sint Jan hier mee omgaat. Binnen de MR is samen met Maruska gesproken over de afwegingen die school hierin maakt en kan maken in de toekomst. Goed dat deze vragen gesteld worden aan de MR zodat we als MR kunnen meedenken. Ook al zitten we nog volop in het huidige schooljaar de vakantieregeling voor het volgende schooljaar is al ter tafel gekomen. De MR heeft hierin een adviserende rol. Ten slotte hebben we met behulp van een checklist communicatie onze eigen werkwijze besproken. Dit kwam voort uit een MR cursus die verschillende leden binnen de MR hebben gevolgd. Naar aanleiding hiervan hebben we het huishoudelijke regelement van de MR opgesteld. Deze is binnenkort op de website te vinden. Mocht u verder nog vragen hebben, kunt u ze altijd stellen aan de leden van de MR. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Ruda via mr@sintjanwaarland.nl. De MR is graag op de hoogte van hetgeen er onder de ouders leeft. Met vriendelijke groeten, Namens de MR, Annemarie Jaspers
Het schooljaar is al in volle gang en we naderen de decembermaand. Ook de MR is al weer twee keer bij elkaar gekomen dit schooljaar. Vorig schooljaar hebben we binnen de MR afscheid genomen van Marleen Pauw. Op deze plek willen wij Marleen nogmaals hartelijk danken voor al haar inzet binnen de MR! Rick Bruin is als nieuw lid gestart. Hieronder stelt hij zich even kort aan u voor.
Mijn naam is Rick Bruin. [image;862;200|NL|link;largeImage;org|nvt|Rick Bruin] In 2005 ben ik getrouwd met Diane Bruin en samen hebben we 5 kinderen, Jef, Gwen, Jim*, Fem* en Ted. Diane en ik hebben beiden op de St. Jan gezeten en ik heb nog een jaartje op de St. Jan gewerkt. Sinds 2007 werk ik op de Hogeschool iPabo als docent bewegingsonderwijs en ik denk dat ik met mijn kennis van het basisonderwijs een steentje kan bijdragen aan de MR. Naast mijn werk en werkzaamheden voor de MR onderneem ik graag iets met mijn gezin, voetbal / sport ik graag, ben ik voorzitter van de IW3 en ben ik coördinator van de trainers en trainingen bij de jeugdcommissie van Con Zelo.
Onderwerpen die onder andere al naar voren zijn gekomen zijn het MR-jaarverslag en het continurooster. Vorig schooljaar hebben wij uw mening gepeild over wel of geen interesse in een continurooster. Hierover hebben wij u voor de schoolvakantie nog een terugkoppeling gegeven. Ondertussen zijn de leerkrachten met elkaar in gesprek over de verschillende mogelijkheden en hebben ze navraag gedaan bij andere scholen. Ook hebben wij reacties ontvangen van ouders met hun ervaringen. Bij de komende studiedag op 6 december zal het team van de Sint Jan weer verder praten over het continurooster. Wij hebben gevraagd of er daarna een bericht kan komen over de vervolgstappen. Mocht u verder nog vragen hebben, kunt u ze altijd stellen aan de leden van de MR. Wilt u een keer een vergadering van de MR bijwonen? Dan kunt u uw aanwezigheid doorgeven aan juf Alma via mr@sintjanwaarland.nl. De MR is graag op de hoogte van hetgeen er onder de ouders leeft. 2016-2017Uit de vergadering van 23-01-2017 Onderzoek continurooster Het aantal vragen over het continurooster geeft ons het gevoel dat dit iets is wat leeft onder ouders. In de laatste schoolenquête (ca 2 jaar geleden) is er een korte vraag gesteld over de lestijden. De uitkomst gaf ons indertijd geen aanleiding om onderzoek te doen naar een continurooster. Wij denken dat het nu meer leeft omdat er veel scholen in onze omgeving zijn gestart met een continurooster. Om geen overhaaste beslissingen te nemen willen wij eerst peilen of er voldoende draagkracht is voor een onderzoek naar het continurooster op onze school. Als de interesse groot is, zullen wij als MR gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Binnenkort krijgt uw oudste kind een antwoordformulier mee naar huis. Graag ontvangen wij deze, ongeacht uw antwoord, uiterlijk 16 februari, ingevuld retour. Als wij een onderzoek gaan starten, betekent dit niet automatisch dat er een continurooster komt.
Vacature nieuw lid MR Na 3 jaar als MR lid in de oudergeleding, waarvan 2 jaar als voorzitter, wil ik graag het stokje doorgeven. Met zoons in groep 6 en 8, vind ik een extra termijn van 3 jaar niet praktisch. Bovendien lijkt het mij ook goed om weer iemand met een frisse blik in de MR op te nemen.
Bezoek GMR Maandag 27 maart komt een lid van de GMR een gedeelte van onze MR vergadering bijwonen. De GMR is de gemeenschappelijke MR van de Stichting Flore, naast onze school vallen daar nog 27 andere basisscholen onder. De GMR besluit over beleidszaken binnen Flore en bestaat net als onze eigen MR uit een personeels- en oudergeleding. De GMR wil graag kennismaken met de MR-leden van de Sint Jan school. 2015-2016
MR denkt ook mee over vakantierooster 2016/2017 Maruska vraagt deze vergadering of wij willen meedenken met haar over het vakantierooster van 2016/2017. Het is altijd een flinke puzzel en je wilt natuurlijk zoveel mogelijk leerlingen, leerkrachten en ouders tevreden stellen. We hebben te maken met de wettelijk verplichte vakanties en vrije dagen, de studiedagen die al zijn ingepland door bijv. Stichting Flore en natuurlijk het aantal uren dat een leerling op school moet hebben doorgebracht in een schooljaar.
Zijn er zaken die je graag met school zou willen bespreken, maar weet je niet zo goed waar je moet zijn? Je kunt altijd even overleggen met één van de MR leden. Wij denken graag met je mee!
Annemarie Jaspers en Elske Zonneveld waren aanwezig op de jaarvergadering van de Oudervereniging. Om een duidelijker beeld te krijgen van elkaars werkzaamheden zullen wij de vastgestelde notulen van de MR-vergaderingen naar de Oudervereniging doorsturen. Wij ontvangen dan ook weer de notulen van de Oudervereniging. Privacy leerlingen Wij hebben in de afgelopen vergaderingen regelmatig gesproken over de privacy van onze leerlingen. Het is voor leerlingen en leerkrachten ontzettend leuk om foto's te delen van de activiteiten die onder schooltijd plaatsvinden. De kinderen staan nooit alleen op de foto en er worden geen portretten van kinderen op de website geplaatst. De MR zou het in verband met de privacy beter vinden om deze foto's af te schermen d.m.v. een wachtwoord. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk door het huidige websitesysteem. De stichting Flore is wel bezig om het afschermen van gedeeltes van de websites bij alle scholen aan te pakken. Wij laten het onderwerp regelmatig terugkomen op de agenda en houden jullie op de hoogte. Signaalfunctie Eén van de taken van de oudergeleding van de MR (Kim, Annemarie en Marleen) is onze signaalfunctie naar de directie toe m.b.t. reacties van ouders op het beleid van de Sint Janschool. Wij hoorden bijvoorbeeld veel reacties over de plannen om in de bovenbouwklassen geen lampionnen meer te maken. Naar ons idee is het goed opgepakt door school en De Keet en was de knutselmiddag op woensdag 4 november een groot succes.
Marleen Pauw
2014-2015
De MR heeft instemming verleend voor het verplichten van het gebruiken van hoofdluiszakken om de besmetting van hoofdluis zoveel mogelijk tegen te gaan. Op donderdag 13 maart 2014 (16.00 - 17.30 uur, bestuurskantoor Flore, Dudokweg 47, Heerhugowaard) is er een kwaliteitskring 'medicijngebruik op school'. Er kunnen ervaringen worden uitgewisseld en nieuwe ontwikkelingen worden besproken. Deze uitnodiging is ook voor ouders bedoeld. U kunt zich aanmelden bij r.ybema@stichtingflore.nl
MR contactavond 20 maart 2014 Passend OnderwijsEen verslag van Richard Kröber die samen met Jan Armijn van Dam naar een contactavond van de GMR van stichting Flore is geweest: Op donderdag 20 maart zijn “de mannen van de MR” naar een contactavond geweest van de GMR van Stichting Flore. Het thema van de avond was passend onderwijs. We kregen een tweetal presentaties te zien die uitleg gaven over passend onderwijs én welke rol je als MR daar in hebt. Ik kan zeggen dat het leerzaam was en het daarbij laten, maar daar hebben jullie als ouders weinig aan, dus ik ben op zoek gegaan naar de geadviseerde websites.
Hoe werkt passend onderwijs? Met passend onderwijs kunnen scholen meer maatwerk bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Leerlingen gaan bij voorkeur naar het regulier onderwijs. Voor leerlingen die het regulier onderwijs niet halen, blijft het speciaal onderwijs bestaan.
Wat is passend onderwijs? Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs beoogt dat zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs kunnen volgen. Want zo worden ze het best voorbereid op een vervolgopleiding en doen ze zo goed mogelijk mee in de samenleving. Het speciaal onderwijs verdwijnt niet. Kinderen die het echt nodig hebben, kunnen nog steeds naar het speciaal onderwijs.
Passend onderwijs legt zorgplicht bij scholen De Wet passend onderwijs is op 9 oktober 2012 aangenomen door de Eerste Kamer. Als de wet op 1 augustus 2014 ingaat, krijgen scholen een zorgplicht. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Om aan alle kinderen daadwerkelijk een goede onderwijsplek te kunnen bieden, vormen reguliere en speciale scholen samen regionale samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan. Voorheen moesten ouders van een kind dat extra ondersteuning nodig heeft, zelf op zoek naar een geschikte school. Vanaf 1 augustus 2014 melden ouders hun kind aan bij de school van hun keuze, en heeft de school de taak om het kind een passende onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, of op een andere school in het reguliere onderwijs of het (voortgezet) speciaal onderwijs (v)so. De landelijke financiële ruimte om zo’n 70.000 kinderen in het (v)so te plaatsen, blijft bestaan.
Samenwerkingsverbanden met andere scholen in de regio Om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden, gaan scholen samenwerken in regionale samenwerkingsverbanden. In het primair en het voortgezet onderwijs worden ongeveer 75 samenwerkingsverbanden geformeerd. In deze samenwerkingsverbanden werken het regulier en speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) samen. Cluster 3 is het onderwijs aan kinderen met een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige handicap en voor langdurig zieke kinderen. Cluster 4 is onderwijs voor kinderen met ernstige gedrags- of psychiatrische stoornissen. De school waar een kind is aangemeld, is verplicht om eerst te kijken of het kind extra ondersteuning in de klas kan krijgen. Het schoolondersteuningsprofiel vormt hiervoor het uitgangspunt. Kan de school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan wordt gekeken naar een andere reguliere school binnen het samenwerkingsverband die de juiste ondersteuning kan bieden of een plek in het (v)so.
Toelating Ouders melden hun kind ten minste 10 weken voor het begin van het schooljaar aan bij de school van hun keuze. Na aanmelding heeft de school 6 weken de tijd om te beslissen over de toelating van de leerling. Deze periode kan eenmaal met 4 weken worden verlengd. Heeft het bestuur na 10 weken nog geen besluit genomen? Dan heeft de leerling recht op tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding tot de school wel een goede plek heeft gevonden. Zijn ouders het niet eens met de toelatingsbeslissing van de school, dan kunnen ze een beroep doen op ondersteuning door een onderwijsconsulent. Onderwijsconsulenten bemiddelen kosteloos tussen ouders en de school. Als dat niet werkt, kunnen ouders terecht bij de (tijdelijke) landelijke geschillencommissie passend onderwijs.
Ontwikkelingsperspectief Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stelt de school een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat welke onderwijsdoelen de leerling zal kunnen halen. De school voert op overeenstemming gericht overleg met de ouders over het opstellen van het ontwikkelingsperspectief. Scholen in het voortgezet onderwijs betrekken ook de leerling zelf hierbij. Als de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, is dit zelfs verplicht. Verder gebruikt de school medische gegevens, informatie over eerder verleende hulp en ondersteuning en behaalde leerresultaten. Ze kijkt naar de thuissituatie en doet eventueel aanvullende observaties of onderzoek. Op basis van al deze informatie stelt de school het ontwikkelingsperspectief van de leerling op. Met het ontwikkelingsperspectief komt het bestaande handelingsplan te vervallen.
Scholen helpen docenten beter omgaan met verschillen Docenten in het reguliere onderwijs kunnen meer te maken krijgen met verschillen in de klas. Het is dus van belang dat zij voldoende ruimte krijgen om zich te kunnen voorbereiden op de nieuwe situatie. Bij het opstellen van het schoolondersteuningsprofiel brengt de school in kaart wat de gewenste extra professionalisering is. Zittende leerkrachten kunnen bijvoorbeeld extra scholing krijgen om beter te leren omgaan met de verschillen tussen de leerlingen in de klas. Ook kan het speciaal onderwijs met het regulier onderwijs expertise uitwisselen. Zo kunnen scholen tijdelijk of structureel ambulant begeleiders inzetten die leerlingen, leraren en teams ondersteunen.
Schoolondersteuningsprofiel In het schoolondersteuningsprofiel legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben.
Expertise binnen en buiten de school Het schoolondersteuningsprofiel wordt opgesteld door leraren, schoolleiding en bestuur. In het profiel wordt aangegeven welke ondersteuning de school kan bieden en welke ambities de school heeft voor de toekomst. Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise eventueel moet worden ontwikkeld en wat dat betekent voor de (scholing van) leraren. Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofielvia de medezeggenschapsraad van de school. De school plaatst het profiel in de schoolgids, zodat voor iedereen (ouders, leerlingen en andere partijen) inzichtelijk is wat de mogelijkheden van de school zijn voor extra ondersteuning. Het samenwerkingsverband legt alle profielen bij elkaar om te beoordelen of het daarmee een dekkend aanbod kan realiseren. Doel is immers dat alle leerlingen een passende plek krijgen. Het samenwerkingsverband mag alleen afwijken van het schoolondersteuningsprofiel wanneer dat profiel voor het samenwerkingsverband, met het oog op de beschikbare ondersteuningsmiddelen, een onevenredige belasting vormt.
De rugzakjes verdwijnen, maar de ondersteuning voor kinderen blijft Met de wet Passend Onderwijs verdwijnt volgend schooljaar de leerlinggebonden financiering (LGF), beter bekend als de rugzakjes. In plaats daarvan moeten scholen arrangementen bij de scholengroepen aanvragen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? En wat betekent dit nieuwe systeem voor de kinderen? Om maar met de deur in huis te vallen: kinderen met een rugzak kunnen ook volgend schooljaar extra ondersteuning krijgen. “In de media wordt vaak alleen gezegd dat de rugzakjes verdwijnen. Dat klopt, maar er verandert niets aan de mogelijkheden om hen extra ondersteuning te bie den. De toekenning gebeurt alleen op een andere manier”. Maatwerk Voor de toekenning van een rugzak is nu nog een indicatie van het CVI nodig. De ver- zoeken worden door de PCL behandeld. Beide zaken veranderen echter. Vanaf volgend schooljaar vragen de IB-ers arrangementen bij het ondersteuningsteam van de scholengroep (OTG) aan. Het OTG bepaalt vervolgens het budget en houdt de geldstroom in de gaten. “Het OTG kijkt of de extra ondersteuning die wordt aangevraagd inderdaad onder de breedtezorg en boven de basisondersteuning valt, die iedere school moet bieden. Op basis daarvan weigert het OTG hulpvragen of wijst het arrangementen toe. In feite zijn dit de rugzakjes, met als verschil dat er niet meer met vaststaande bedragen wordt gewerkt. Ook de huidige aanvragen voor een zorgindicatie worden omgezet in arrangementen.” “De arrangementen zijn gebaseerd op de vraag: ‘Wat heeft een kind nodig in deze groep, bij deze leerkracht en wat heeft de leerkracht nodig om aan de vraag te voldoen?’”. “Dat kan variëren van aangepast stoel- of schrijfmateriaal voor kinderen met een motorische beperking tot extra ondersteuning voor de leerkracht. We leveren dus maatwerk. En dat is het mooie van Passend Onderwijs.”
www.swvkopvannoordholland.nl Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland is een samenwerkingsverband van 81 scholen voor basisonderwijs en 3 scholen voor speciaal basisonderwijs. Samen zorgen zij voor een dekkend netwerk voor het primair onderwijs in de Kop van Noord Holland. In het ondersteuningsplan staan afspraken over: • Welke begeleiding iedere reguliere school biedt. • Welke kinderen naar het (voortgezet) speciaal onderwijs gaan. • Hoe het geld voor extra ondersteuning over de scholen wordt verdeeld. • Wat de kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften moet zijn. • Hoe ouders worden geïnformeerd over wat scholen kunnen betekenen voor kinderen die extra zorg nodig hebben.
Wat mogen ouders van iedere school in de regio verwachten? Het niveau dat rust op de basiskwaliteit is de basisondersteuning. Onder basisondersteuning verstaan we de structuur die gericht is op het snel signaleren van leerlingen die wat extra’s verdienen. Primair is dat de taak en vaardigheid van de leerkracht. Deze heeft door observaties in de dagelijkse praktijk en regelmatige toetsing een goed beeld van de leerling. Boven- dien passen leerkrachten huninstructies aan, wanneer de opbrengst van het onderwijs achterblijft. Wanneer gaat basiskwaliteit dan over in basisondersteuning? Dit is het geval als de leerkracht advies of hulp vraagt bij een IB-er. Deze zijn op elke school van het swv aanwezig. Hoewel voor IB-ers middelen beschikbaar worden gesteld, vraagt deze voorziening om een zekereduurzaamheid. Dit geldt ook voor de beschikbare financiële ruimte. Het is de bedoeling dat de schoolbesturen en het swv hier samen voor zorgen. Het ondersteuningsteam voert overleg over de te bieden extra hulp aan leerlingen. Voorgezeten door de directeur participeren de leerkracht, de intern begeleider, een orthopedagoog en de ouders in dit team. Wanneer nodig schuiven andere deskundigen aan. Zij bepalen gezamenlijk welke hulp nodig is en op welke manier die geboden wordt. Daarover worden heldere afspraken gemaakt. Verder is het mogelijk dat een orthopedagoog, die meestal ook een groot deel van nood- zakelijk geacht onderzoek kan uitvoeren, deelneemt aan het overleg. Deze orthopedagoog is vast verbonden aan de school. Daarnaast faciliteert het swv de beschikbaarheid van specifieke deskundigen, bijvoorbeeld op het gebied van gedrag of hoogbegaafdheid. Zij kunnen door het ondersteuningsteam direct worden benaderd, geconsulteerd of uitgenodigd. Deskundigheid op het gebied van zeer moeilijk lerenden (ZMLK), zeer moeilijk opvoedbaren (ZMOK), Speciaal basisonderwijs, Gedrags- problematiek, Ernstige Spraakmoeilijkheden (ESM), Hoog- en meerbegaafdheid en schoolmaatschappelijk werk zijn op deze manier laagdrempelig beschikbaar. We stellen ze in de volgende KopKrant (juni 2014) aan u voor. Waar nodig kan het palet uitgebreid worden met andere specialisten.
Extra ondersteuning: middelen op maat voor ieder kind Extra ondersteuning komt in beeld wanneer de mogelijkheden van de school niet toereikend zijn. De school kan dan, binnen de eigen mogelijkheden, onvoldoende tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van een leerling. De oplossing ligt in tijdelijke arrangementen, die door het OTG worden toegekend. Hierin vertelt de school wat nodig is om een leerling voldoende ondersteuning te bieden, hoe zij dat organiseren en in welk tijds- bestek dit plaatsvindt. Met een beetje goede wil kun je zeggen dat arrangemen- ten ‘rugzakken op maat’ zijn. Vanaf 1 augustus 2014 ver- valt wettelijk de financiering van rugzakken. Het swv werkt dan met arrangementen. De komende maanden gaan we dit plan verder vormgeven. Natuurlijk hebben we daarbij de ervaringen van de leer- krachten, IB-ers, ambulant begeleiders en ouders hard nodig! We richten ons eerst op de leerlingen voor wie nu LGF-financiering beschikbaar is. We verwachten dat zij ook na 1 augustus een vorm van ondersteuning nodig blijven hebben.
Ondersteuningsteams Deze eerste serie arrangementen wordt getoetst door de huidige PCL. De toekenning volgt als alles procedureel en inhoudelijk in orde is. Begin april is duidelijk welke leerlingen komend schooljaar extra ondersteuning krijgen. En welk beslag dat op het budget van de scholengroep legt. Binnen de scholen- groepen kan dat behoorlijk verschillen. Momenteel brengen wij de investeringen zo in kaart. Zodat iedereen straks goed zicht heeft op de (on)moge- lijkheden in het eerste jaar Passend Onderwijs. Blijft er financiële ruimte beschikbaar, dan kan de scholengroep daar zelf verstandige, ondersteuninggerelateerde activiteiten voor organiseren. Na de zomervakantie vindt toewijzing plaats door de ondersteuningsteams van de scholengroep (OTG). Het OTG is verantwoordelijk voor de toekenning van de arrangementen. Ieder OTG dekt drie scholengroepen. Het OTG bestaat uit een voor- zittende orthopedagoog en, vanuit elke scholengroep, één ervaren IB-er met een master SEN-kwalificatie. Hoewel er een procedurele toetsing wordt uitgevoerd, ligt de na- druk vooral op de inhoudelijke componenten.
Verantwoordelijkheid De scholengroepen krijgen komend schooljaar een budget van ongeveer € 85,- per leerling. Hiervan bekostigen zij in ieder geval de toegekende en in de loop van het schooljaar de nog toe te kennen arrangementen. Het swv legt de verantwoordelijkheid voor de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften zo dicht mogelijk bij de werkvloer neer. Dat vraagt om een zorgvuldig proces bij de aanvraag en toekenning van middelen en een onafhankelijk opererend OTG.
Veranderingen in de medezeggenschap De invoering van passend onderwijs brengt een aantal wijzigingen in de medezeggenschap met zich mee. De belangrijkste wijzigingen op een rijtje: Ondersteuningsplanraad: Er komt een samenwerkingsverband waarin alle scholen (regio en speciaal) in de regio met elkaar gaan samenwerken. Ieder samenwerkingsverband krijgt een ondersteuningsplanraad, de medezeggenschapsraad voor het samenwerkingsverband. Instemming ondersteuningsplan: Het samenwerkingsverband legt in een ondersteuningsplan vast welke afspraken de scholen met elkaar maken om te zorgen dat alle kinderen in de regio een passende onderwijsplek krijgen. De ondersteuningsplanraad heeft een instemmingsbevoegdheid op het ondersteuningsplan. Advies schoolondersteuningsprofiel: De MR van een school heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel omschrijft de school welke extra ondersteuning de school kan bieden en hoe deze georganiseerd is. Medezeggenschapraad personeel samenwerkingsverband: Indien het samenwerkingsverband personeel in dienst neemt, komt er een medezeggenschapsraad voor het samenwerkingsverband die alleen bestaat uit personeel. Deze raad heeft dezelfde bevoegdheden conform de Wms die gelden voor een medezeggenschapsraad als geheel en voor de personeelsgeleding van een medezeggenschapsraad.
Voor nog meer informatie; www.medezeggenschap-passendonderwijs.nl , www.infowms.nl en www.passendonderwijs.nl
met vriendelijke groet, Richard Kröber MR, Sint Jan
|
Agenda |
Contact
T. 0226-421461
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij[image;964;230|NL|link;url;https://www.blosse.nl/pg-25185-7-57245/pagina/blosse_een_in_opvang_en_onderwijs.html|ext|Blosse]
| Wij zitten hier
Onze nieuwsbrief ontvangen?Geef je hier op: | Snel naarOver Ons Opvang
| Onderwijs Kennismaken
Zoeken op de site |