Groep 5 t/m 8[image;74;org|NL|noLink|nvt|] SofiegroepIn gr. 5 t/m 8 werken we aan vaardigheden. Deze vaardigheden zijn terug te vinden op de site van de SLO. Dit zijn vaardigheden die passen bij het meerbegaafde kind. Vaardigheden die deze kinderen over het algemeen niet of onvoldoende beheersen. Op deze site is nog meer (algemene) informatie te vinden over meer- en hoogbegaafdheid en onderwijs. De vaardigheden waar we in de Sofieklas aan werken, zijn opgedeeld in drie categorieën: 1. Leren leren 2. Leren denken 3. Leren (voor het) leven Door aan het werk te gaan met deze vaardigheden leren kinderen goed naar zichzelf te kijken en leren ze om te groeien. Waar kan ik aan werken, hoe doe ik dat en wat is mijn resultaat? En daarbij hoef ik niet overal goed in te zijn. Met de invoering van IPC kan de Sofiegroep ook een nieuwe weg inslaan. In voorgaande jaren werd er in de Sofiegroepen gewerkt aan projecten. Deze stonden los van de groep, hierdoor werd de Sofiegroep vaak als ‘los’ ‘apart’ en zelfs ‘elite’ ervaren. Dit is in het kader van Passend onderwijs natuurlijk jammer en zeker niet het doel van de Sofiegroep. Nu IPC zijn intrede doet gaan alle groepen met thema’s werken en zou het vreemd zijn om een ander thema naast de klas te gaan draaien. In het afgelopen schooljaar is al geprobeerd een brug te slaan tussen het werk in de klas en de Sofiegroep. Dit is ontzettend goed bevallen. Zowel bij het thema ‘dorpen en steden’ als bij het thema ‘water’ is de Sofiegroep enkel een verdieping voor de kinderen geweest. In de Sofietijd kregen zij een extra opdracht, werd er gesproken over het plan van aanpak en de uitvoering en presentatie van de opdracht vond in de groep plaats. Dit is passend onderwijs, dit is wat wij willen. De kinderen hebben niet een los blokje uitdaging maar werken de hele week aan hun uitdaging. De betrokkenheid, de kwaliteit en de beleving gaat omhoog. De taak van de Talentbegeleider is dus veranderd. In plaats van thema’s bedenken, uitwerken en uitvoeren gaat zij vanaf dit schooljaar de kinderen meer begeleiden in een taak die ze vanuit het IPC-thema krijgen. In de Sofietijden gaat zij dus met de kinderen praten over en plan van aanpak en daarbij over hun persoonlijke leerdoelen (samenwerken, uitdagingen aangaan enz.) De kinderen van de Sofiegroep voeren hun taak uit en presenteren hun taak in de eigen unit. Rekenverrijking en WiskundeIn de groepen 5 t/m 8 krijgen de kinderen, die gecompact worden in het dagelijkse rekenwerk, rekenverrijking. Per blok wordt er door de talentbegeleider gekozen voor verrijking middels: Plustaak of Rekentijgers en voor de groepen 7 en 8 ook eventueel Wiskunde. Eens in de week is er een instructie- en vraagmoment voor de kinderen die rekenverrijking krijgen. De talentbegeleider houdt op deze manier samen met de leerkracht de vorderingen van het de kinderen in de gaten. De Wiskunde map is in overleg met Wiskundedocenten uit het voortgezet onderwijs samengesteld. Op deze manier "lopen we elkaar niet in de weg" Hieronder vind je uitlegfilmpjes over de verschillende onderdelen die we behandelen. X-as en Y-as tekenen(groep 7). Omtrek en oppervlakte van een cirkel. Hoeken meten met de geodriehoek. De stelling van Pythagoras. (groep8, topklassers les 7) Vervolg stelling van Pythagoras. (groep 8, topklassers les 7) Groeifactor, tabellen bij knap geknipt (groep 8, topklassers les 4) |
Agenda |
Contact
T. 0226-421461
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij[image;964;230|NL|link;url;https://www.blosse.nl/pg-25185-7-57245/pagina/blosse_een_in_opvang_en_onderwijs.html|ext|Blosse]
| Wij zitten hier
Onze nieuwsbrief ontvangen?Geef je hier op: | Snel naarOver Ons Opvang
| Onderwijs Kennismaken
Zoeken op de site |