Interne Begeleiding
De intern begeleider is coördinator van alle activiteiten die met zorgverbreding en zorgbeleid te maken hebben.
| |
[image;31;100|NL|noLink|nvt|] Marion Kramer
Werkdagen: dinsdag, woensdag en donderdag | |
Informatie over het ondersteuningsteam (OT). Met ingang van dit schooljaar is de naam "Groot Zorg Team" gewijzigd in "Ondersteuningsteam" (OT).
Wat is een ondersteuningsteam? De leerkracht observeert elke leerling dagelijks in de klas. Binnen de afspraken op schoolniveau verzorgt de leerkracht een passend aanbod voor ieder kind.
Als blijkt dat de leerling mogelijk extra ondersteuning nodig heeft, komt er een bijeenkomst van het ondersteuningsteam om vast te stellen wat de behoefte is. Voor deze bijeenkomst worden ook de ouders van de leerling uitgenodigd.
Wie zitten er aan tafel? Namens de Sint Jan: de directeur, de intern begeleiders en de groepsleerkracht. De ouders van de betreffende leerling. Een orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband. Waar nodig schuiven andere experts aan. Alle betrokkenen dragen vanuit hun eigen expertise bij aan het gesprek.
Hoe verloopt een bijeenkomst? De directeur zit de bijeenkomst voor. Als eerste wordt iedereen aan elkaar voorgesteld. We gaan er vanuit dat alle aanwezigen zich goed hebben ingelezen, zodat we meteen de hulpvraag voor de leerling kunnen benoemen. De voorzitter zorgt ervoor dat iedereen voldoende gehoord wordt. Ook bewaakt de voorzitter de tijd. De leerkracht en/of de intern begeleider(s) maken aantekeningen tijdens het gesprek. Bij de afsluiting van het gesprek worden de afspraken nog eens benoemd en mogelijk een nieuwe datum voor overleg vastgesteld.
Wat is uw rol? Ouders zijn de belangrijkste personen in het leven van hun kind. Daarom willen wij u als ouders actief betrekken bij het samenstellen van een passend aanbod. Zo bent u altijd op de hoogte van de keuzes die wij als school in het belang van uw kind maken.
Als ouder bent u ervaringsdeskundige. U heeft unieke kennis over uw kind. Uw inzichten zijn van waarde bij het bepalen van de meest geschikte ondersteuning.
Tijdens de bijeenkomst werken we, samen met de andere gesprekspartners, naar een gezamenlijk doel: het bieden van de best passende ontwikkelingskansen voor uw kind.
Hoe gaat het verder? Voor de bespreking in het ondersteuningsteam stelt de leerkracht een groeidocument op. Het eerste deel van dit document wordt tijdens een gesprek met u ingevuld. Ook hier is uw inbreng van groot belang.
Tijdens en na de bijeenkomst van het ondersteuningsteam wordt gezamenlijk bekeken welke stappen gezet kunnen worden en we bekijken wat daar voor nodig is. Dit leggen we vast in het groeidocument.
Als ouder hebt u recht op inzage in alle stukken die uw kind betreffen, inclusief het groeidocument, beleidsstukken en procedures binnen de school.
Om de school een zo compleet mogelijk beeld te geven van demogelijkheden en behoeften van uw kind vragen wij u om alle relevante informatie over uw kind met de school te delen. Dit kan bv. Gaan om rapportages van medische- of gedragsspecialisten.
Heeft u nog vragen? Voor specifieke vragen kunt u terecht bij de intern begeleiders van de Sint Jan.
Algemene informatie vindt u op de website van het samenwerkingsverband waar de Sint Jan bij is aangesloten:
www.swvkopvannoordholland.nl
Arrangementen Wanneer er door een Ondersteuningsteam geen mogelijkheden meer worden gezien in het kader van de basisondersteuning, kan bij het OTG (Ondersteuningsteam Scholengroep) een aanvraag voor een “arrangement” voor extra ondersteuning worden gedaan. De financiële consequenties van de toegekende arrangementen komen ten laste van de Scholengroep. Bij een arrangement kan sprake zijn van toekenning van een bepaald bedrag (bijvoorbeeld voor extra handen in de groep) en/of toekenning van uren Ambulante begeleiding (bijvoorbeeld voor deskundigheidsbevordering). De toetsing van de aanvraag voor een arrangement wordt gedaan door het OTG. Uitzondering op toekenning arrangementen door het OTG, vormt de toekenning van arrangementen voor kinderen die binnenkort gaan starten in het regulier basisonderwijs (de bijna 4-jarigen); in dat geval dient de aanvraag, middels een Groeidocument, te verlopen via de CTO.
Sinds 1 augustus 2014 maakt basisschool Sint Jan deel uit van het samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland.
De Sint Jan maakt deel uit van de scholengroep “Niedorp”.
“Elk kind een passende onderwijsplek!” Dat is de missie van het samenwerkingsverband passend onderwijs Kop van Noord-Holland. Samen aan het werk voor succesvolle leerlingen. Leerlingen die zich veilig en gerespecteerd voelen en met optimale prestaties uit het onderwijs komen, ook als ze extra ondersteuning nodig hebben.
Alle scholen voor primair onderwijs uit de regio Kop van Noord-Holland maken deel uit van het nieuwe samenwerkingsverband met uitzondering van de Burgemeester De Wilde school in Schagen die onderdeel uit maakt van het huidige cluster 2 en waarvoor een apart wettelijk regiem geldt. De regiogrens van het nieuw op te richten samenwerkingsverband is via een ministeriële regeling vastgesteld. De regio valt samen met de gemeenten Texel, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Het samenwerkingsverband passend onderwijs Kop van Noord-Holland heeft volgens de wetwijzigingen passend onderwijs de plicht om: “een samenhangend geheel van ondersteuningsvoorzieningen binnen en tussen de scholen zodanig te organiseren dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken en leerlingen die extra ondersteuning behoeven een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen.
Kwaliteit van het onderwijs De kwaliteit van het onderwijs is direct verbonden met de kwaliteit en vaardigheid van de leerkracht die dat geeft. Onderwijs dat rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen en daar instructie en inhoud op afstemt. Van leerkrachten wordt veel gevraagd en samenwerkingsverbanden kunnen, naast de ondersteuning en facilitering door het eigen schoolbestuur, leerkrachten faciliteren om hun verantwoordelijkheid jegens leerlingen die extra ondersteuning vragen, waar te maken. Dat vraagt van elke school een helder en bondig ondersteuningsprofiel waarin de mogelijkheden van de school zijn aangegeven; een levend document dat van tijd tot tijd om aanpassing vraagt. Het ondersteuningsprofiel kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband.
Hierin staat informatie over - Basisondersteuning, - Extra ondersteuning en - Diepteondersteuning.
Wat wordt bedoeld met basisondersteuning? Basisondersteuning is het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de onderwijsondersteuningsstructuur van de school planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel in samenwerking met netwerkpartners, worden uitgevoerd (bron: referentiekader Passend Onderwijs).
Basisondersteuning start in de groep bij de groepsleerkracht. We onderscheiden daar drie niveaus die voorafgaan aan een mogelijke aanvraag van een arrangement voor extra ondersteuning.
Niveau 1 (basisondersteuning op groepsniveau) De leerkracht observeert de leerling en beschrijft zijn/haar gedrag en resultaten. De resultaten van methode-gebonden toetsen bieden goede aanwijzingen. De ondersteuning kan direct in de groep gegeven worden en wordt door de groepsleerkracht in het groepsplan vastgelegd. Zodra blijkt dat een vorm van ondersteuning gewenst is betrekt de groepsleerkracht de ouders daarbij.
Niveau 2 ( intensivering basisondersteuning op groepsniveau) De groepsleerkracht informeert de ouders over de resultaten van de geboden ondersteuning.. Als er sprake is van een onvoldoende effect kan de groepsleerkracht in overleg met de ouders doorgaans - de ondersteuning te intensiveren; - en/of de intern begeleider van de school te consulteren. De al of niet gewijzigde aanpak wordt door de groepsleerkracht vastgelegd in het groepsplan en het Groeidocument dat voor de leerling opgesteld wordt, wanneer sprake is van een overgang naar niveau 3.
Niveau 3 ( basisondersteuning op schoolniveau) Leerlingen die onvoldoende succesvol blijven worden besproken in het ondersteuningsteam (OT) van de school. Dat zijn de directeur/schoolleider, de groepsleerkracht de intern begeleider en de aan de school verbonden orthopedagoog , samen met zo nodig één of meer externe deskundigen, bv. de schoolmaatschappelijk werker. De ouders/verzorgers van de leerling nemen eveneens deel aan het overleg. Het ondersteuningsteam kent een vaste procedure van inbreng en bespreking. Uitkomst van het overleg wordt vastgelegd in het Groeidocument en kan o.m. leiden tot: -verdere intensivering of aanpassing van de geboden ondersteuning op groepsniveau, eventueel gedeeltelijk buiten de groep; -het uitvoeren van handelingsgericht / psychologisch onderzoek; -het aanvragen van een arrangement dat extra ondersteuning faciliteert.
Basisondersteuning kenmerkt zich door een stevige en duurzame voorziening voor interne begeleiding, die rust op een belangrijke financiële bijdrage van het samenwerkingsverband en financiering door het eigen schoolbestuur. De intern begeleiders van de Sint Jan hebben een Master-SEN opleiding gevolgd of een post Hbo-opleiding Interne Begeleiding. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het handelingsgericht werken in de groep. Handelingsgericht werken kenmerkt zich door: 1. Het centraal stellen van de onderwijsbehoeften van leerlingen 2. Afstemming op en wisselwerking met 3. Een doorslaggevende rol van de leerkracht 4. Gericht zijn op positieve aspecten 5. Constructieve samenwerking 6. Doelgericht handelen 7. Systematisch en transparant werken
Daarnaast voert de intern begeleider consultatieve en coachende gesprekken met leerkrachten. Gesprekken die b.v. gericht zijn op het hanteren van het dyslexieprotocol en de ondersteuning die, binnen basisondersteuning, verleend moet worden op de niveaus 1 en 2.
Intern begeleiders zijn de inhoudelijke spil van het ondersteuningsteam dat op elke school functioneert en dat voorgezeten wordt door de directeur. Vast lid van het ondersteuningsteam is een orthopedagoog die ter beschikking wordt gesteld door het samenwerkingsverband en ook een formele rol vervuld bij de aanvraag van arrangementen. Een vaste plek in het ondersteuningsteam is er ook voor de ouders/verzorgers van de leerling die besproken wordt. Basisondersteuning betekent ook dat het ondersteuningsteam een beroep kan doen op externe deskundigheid om tot een zo verantwoord mogelijke aanpak te komen. Het ondersteuningsteam kan een beroep doen op voor het samenwerkingsverband beschikbare specialisten/deskundigen. In ieder geval is op het gebied van schoolmaatschappelijk werk, gedrag (cluster 4) en leermoeilijkheden (cluster 3) en fysieke problematiek (cluster 3), speciaal basisonderwijs en hoogbegaafdheid specifieke deskundigheid beschikbaar. Contacten met de in oprichting zijnde sociale wijkteams worden gelegd vanuit het ondersteuningsteam, waarbij de intern begeleider een coördinerende rol heeft, samen met de schoolmaatschappelijk werkende of een andere functionaris die deel uitmaakt van het sociaal wijkteam.
Een hoog niveau van basisondersteuning draagt er in belangrijke mate toe bij dat leerlingen thuisnabij onderwijs kunnen volgen. Het samenwerkingsverband volgt deze ontwikkeling primair via de beschikbare kengetallen m.b.t. verstrekte arrangementen, toelaatbaarheidsverklaringen en deelnamepercentages aan het speciaal en speciaal basisonderwijs. Inzet is om in ieder geval het niveau vast te houden van 1-10-2013 dat ruim onder de landelijke gemiddelde ligt.
In het oude systeem waren leerlingen onderverdeeld in 4 clusters: cluster 1 voor leerlingen die blind of slechtziend zijn; cluster 2 voor leerlingen die doof of slechthorend zijn of ernstige spraaktaalmoeilijkheden hebben; cluster 3 voor leerlingen met een verstandelijke beperking, een lichamelijke beperking of een chronische ziekte; cluster 4 voor leerlingen met gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen of een psychiatrisch probleem. Cluster 1 en 2 blijven het onderwijs in een landelijk systeem organiseren. Zij doen dus niet mee met de regionale indeling van samenwerkende scholen in passend onderwijs. Voor alle andere leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben geldt wel de systematiek van regionale samenwerkingsverbanden. Het gaat daarbij om leerlingen uit cluster 3 en 4 en om leerlingen die nu geen indicatie krijgen, maar wel extra ondersteuning nodig hebben. Dat zijn bijvoorbeeld kinderen met leerstoornissen zoals dyslexie of dyscalculie. |
Agenda |
Contact
T. 0226-421461
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij[image;964;230|NL|link;url;https://www.blosse.nl/pg-25185-7-57245/pagina/blosse_een_in_opvang_en_onderwijs.html|ext|Blosse]
| Wij zitten hier
Onze nieuwsbrief ontvangen?Geef je hier op: | Snel naarOver Ons Opvang
| Onderwijs Kennismaken
Zoeken op de site |